maandag 17 juni 2013

De laatkomer van Dimitri Verhulst

De laatkomer Humoristisch boek. Grappige Vlaamse woorden . De hoofdpersoon Désiré Cordier was bibliothecaris!
p.45: Hoe de hoofdpersoon tegen zijn beroep aankeek:
Mijn geheugen stond mij achtendertig jaar lang toe feilloos het beroep van bibliothecaris uit te oefenen en dat in een tijdperk waarin de fichesbakken langzaam werden vervangen door de eerste, monstrueuze computers en de mens dus nog grotendeels was aangewezen op de volledig biologisch afbreekbare databank tussen zijn oren.U gaf mij de naam van een auteur of onderwerp op, en ik spoog een resem titels uit.Wellicht duizenden namen, titels en onderwerpen kon ik in een handomdraai met elkaar in verbinding brengen: een bescheiden talentje dat mijn bestaan rechtvaardigde volgens menig luie student met een opgelegd thema voor een opstel of spreekbeurt.

Om zich alsnog te kunnen verzoenen met zijn leven, verlaat Désiré Cordier het pad zoals dat richting graf voor hem was uitgestippeld. Hij neemt wraak op zijn matte, liefdeloze burgermansbestaan door te doen alsof hij dementeert. Zijn gevoel van eigenwaarde, dat door zijn huwelijk was aangetast, wint hij terug als hij op een heuglijke dag, gezond en wel, in een tehuis voor seniele bejaarden wordt geplaatst. Hij belazert de kluit op virtuoze wijze door zich voor te doen als demente en incontinente grijsaard die op zijn einde afstevent. De rol van zijn leven, en die wordt nóg veelbelovender als er opeens een demente jeugdliefde in het tehuis opduikt. Dimitri Verhulst wordt gerekend tot de beste schrijvers van Vlaanderen en Nederland. Hij debuteerde in 1999 en schreef sedertdien onophoudelijk romans, novellen, poëzie en toneel. Zijn werk verschijnt in meer dan 20 talen over de hele wereld. Met de klassieker De helaasheid der dingen won hij de Gouden Uil Publieksprijs (Recensie)

Auteur: Dimitri verhulst
Titel: De laatkomer
Uitgeverij:
Blz:
Jaar van uitgave: 2013
Isbn: 9789025441463 (ms)



Geen opmerkingen: