woensdag 27 februari 2008

Voorheen mijn moeder van Marina Offermans













In dit boek beschrijft Marina Offermans (1948) het dementeren van haar moeder.
De 6 kinderen proberen om toerbeurt hun moeder thuis te verzorgen, om te voorkomen dat zij in een verpleegtehuis komt.Uiteindelijk is dit door lichamelijke gebreken niet te voorkomen.Marina geeft door middel van gesprekken weer hoe haar moeder aftakelt en hoe haar eigen rol hierin is. Soms met mededogen en vaak ook met ergernissen. De rol moeder-kind draait om en zij geeft dit in een persoonlijk verslag goed weer. Zeer herkenbaar voor mensen die hun “oudere dementerende ouders”verzorgen, of dementerende mensen in hun omgeving hebben.



De broer van Marina, Cyrille Offermans, literatuurcriticus en essayist heeft ook een boek over dit proces geschreven onder de titel: "Waarom ik moet liegen tegen mijn demente moeder'

Persoonlijk sprak de beschrijving van Cyrille mij meer aan. Prachtig en liefdevol beschreven. Het is ook mooi om de beide boeken naast elkaar te lezen. Hoe ervaren zoon en dochter het dementeren van hun moeder en hoe gaan zij daar elk op hun eigen manier mee om? In de Groene Amsterdammer van 25-01-2008 staat een recensie onder de titel: Dubbelportret van een demente moeder.

Auteur: Marina Offermans
Titel: Voorheen mijn moeder
Uitgeverij: Querido
Jaar van uitgave: 2007
ISBN: 9789021433110

en

Auteur: Cyrille Offermans
Titel: Waarom ik moet liegen tegen mijn demente moeder
Uitgeverij: Cossee
Jaar van uitgave: 2006
ISBN: 905936113x
(MS)







Geen opmerkingen: